bokmal

2009-12-01 14:14:31
Tänkte jag skulle skriva lite om de böcker jag läst senaste veckan. Blir väl mest fokus på vad jag tyckt om dem, vill du veta vad det handlar om så klicka på länken.

Utan skuld, PJ Parrish
Detta är en kriminalroman som jag fastnade för redan på baksidetexten. Att läsa kriminalare är ett relativt nytt intresse för mej, fattade inte grejen med det förut.
Man dras fort in i den här boken, man blir nyfiken och det är lätt att måla upp en bild framför sej.
Det tycker jag är det bästa med böcker, att man på ett sätt själv får bestämma hur det ser ut. Även om omgivningen beskrivs så är det inte samma som på film att det är på ett visst sätt.
Den här boken gjorde det iaf lätt att få fram bilder.
Helt klart läsvärd bok!



Den tioende kretsen, Jodi Picoult
Vad säger man. Jodi, min Jodi. Ännu en fantastisk bok av denna fantastiska kvinna. Sträckläste mer eller mindre denna bok, den var lite för bra för att lägga ifrån sej.
Finns inte jättemycket att säga egentligen. Lättläst bok som berör mycket. Tar iofs upp ett allvarligt ämne och dess konsekvenser men absolut läsvärd. Mer Jodi till folket!


Den dagen min dotter blev galen, Michael Greenberg
Biografier gillas och detta är så en sådan. Michael skriver om när hans dotter fick en psykossjukdom och om hur familjen hanterar detta.
Jag gillade boken men det var stundtals tråkig. Kanske inte handligen så mycket, det satt nog mest i språket. Han fick inte till orden på det sätt att boken berörde mej så mycket som den kanske skulle ha gjort. Min tolkning iaf, det finns säkert de som läst den och tycker att han är ett språkligt geni. Det är en smaksak.
Klart läsvärd ändå.

Trasdockan, Dean Koontz
Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga om denna bok. Den var...speciell? I början var den spännande, med inslag av humor till och från men jisses vad det gick utför på slutet. Fantasifoster är väl det mildaste man kan säga. Vill man läsa en skräckbok, som Koontz har för vana att skriva så bör man välja en annan (kan rekomendera Psykopaten) men vill man läsa småhumoristisk fantasi kan man välja denna, för direkt dålig var den inte.
Visst, sånahär skräckböcker som Koontz och Stephen King är väl inte alltid extremt trovärdiga, men den här tog ett steg längre in i fantasivärlden. Men det var kul att få skratta ibland.

Mordet på Harriet Krohn, Karin Fossum
Jag gillar verkligen Karin Fossum, mer eller mindre alla hennes böcker som jag har läst har varit bra och den här var inget undantag.
Det jag gillade mest med denna var att den inte var lika fokuserad utifrån polisens perspektiv utan mördarens. Boken beskrev hans känslor efter brottet, hur han fortsatte sitt dagliva liv, med skuldkänslor men även hur hans liv hade förändrats till det bättre. Det blev inte lika mycket kriminalbok över det hela, även om jag som tidigare nämnt gillar det. Det var intressant läsning.

Nåväl, det var lite kort om de böckerna. Kommer nog bli mycket läsning framöver så jag återkommer säkert inom detta ämne






Kommentarer
Postat av: t a v a '

tack (:

2009-12-01 @ 18:11:21
URL: http://ttavas.blogg.se/
Postat av: m i c h e l l e '

heej :) fin blogg ! i like it xP

allt bra?

2009-12-01 @ 18:14:58
URL: http://ppressplay.blogg.se/
Postat av: Malin

Den dagen min dotter blev galen har jag varit nyfiken på och då särskilt som hon hade en psykossjukdom. Dock vet jag inte om jag orkar läsa den då du sa att den blir lite tråkig för att författaren inte riktigt kan uttrycka sig i ord.

Du får återberätta boken för mig istället :) deal?

2009-12-02 @ 10:53:52
URL: http://pumlans.blogg.se/
Postat av: Anonym

malin, klart jag kán göra det men jag tycker ändå att du ska ge den en chans

2009-12-02 @ 13:25:26

REGLER:
- det finns inga regler. Just speak your mind.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: