Älskade syster

2010-12-14 20:45:59
Har just läst klart boken Älskade syster av Joyce Carol Oates.
Boken är baserad på historian om JonBenet Ramsey, den sexåriga skönhetsdrottningen som 1996 blev mördad i sitt eget hem.
Älskade syster handlar om Skyler Rampike, vars syster Bliss är konståkerska och som vid sex års ålder hittas död i familjens källare.
Mycket av historian stämmer nästintill helt överens med JonBenets liv/död och Joyce har tagit med små detaljer.
Boken är helt fiktiv men med liknelser och små fotnoter så känns boken biografisk.
Man kan säga att den är indelad i tre delar. Skyler pre Bliss, Skyler med Bliss och Skyler post Bliss.
Skillnaden mellan boken och JonBenets historia är att här har den fått ett tänkbart slut. JonBenets mördare har aldrig hittats.

Sjukt bra bok iaf. Drygt 600 sidor, alla lika läsvärda. Rekomenderar boken starkt!




OBS! STARKA BILDER I VIDEON!!!


Kommentarer
Postat av: Saari

Du kommer att ÄLSKA Blonde! Lånar gärna ut mitt exemplar där jag kluddat massor :)



Jag har som sagt Älskade syster hos mina föräldrar och hade just hunnit fram post-Bliss. Jag önskar att jag läst den här innan Blonde, för Blonde gjorde nog att jag förväntade mig för mycket. Men som du säger, den känns otroligt realistisk med alla fotnoter och om att han skriver om hur det finns tusentals sidor på internet, precis som med JonBenet.



Plus att jag saknar dig, vänta dig en enorm omfamning och kyssar när du kommer hit <3

2010-12-14 @ 22:35:11
URL: http://dissociativ.blogg.se/
Postat av: mary

jaa jag vill läsa blonde. sen oxå i ngen dans på rosor.



jag hade just bara läst en Oates bok förut, Foxfire. Den tyckte jag mycket om men den här var bättre. Fast jag läste foxfire efter jag hade sett filmen och tror inbte boken levde upp till förväntningarna.



saknar dej med!!

2010-12-15 @ 11:57:03
URL: http://maryjaneangel.com
Postat av: Ida Sugarheart

Har länge varit väldigt fashinerad av hela JonBenet grejen. Borde läsa boken.

2010-12-15 @ 19:26:58
Postat av: mary

Ida: Jo jag med, var det som gjorde att jag ville läsa boken. tycker absolut du ska läsa den:)

2010-12-15 @ 19:29:10
URL: http://janemary.blogg.se/

REGLER:
- det finns inga regler. Just speak your mind.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: