Water

2010-01-11 09:06:15
Child. Do you remember getting married? Your husband is dead. You're a widow now.
Water är en indisk film från 2004 med Sarala och Lisa Ray i huvudrollerna.
Den utspelar sej 1938 i ett brittiskt styrt Indien när Ganhdi fortfararande var förgrundsfigur.

Filmen skildrar livet för änkor som lågt stående varelser. När en kvinnas make dör är de inte längre något värda och skickas till ett hinduiskt kloster, Ashram, där deras enda syfte är att leva i åtskildhet och tjäna Gud.
Filmen inleds med att 7-åriga Chuyia (Sarala) skickas till klostret, utan att ens ha något minne av att ha varit gift, hon har hitills bott med sina föräldrar.
Chuiya tror att det bara är tillfälligt och att hennes mamma snart ska komma och hämta henne.
Enligt tradition rakar de av henne håret och klär henne i en enkel sari.
Chuyia träffar den vackra Kalyani (Ray) och de bygger upp en vänskap. Kalyani är den enda kvinna som inte rakat av sej håret och klostrets ledare änvänder henne som inkomstkälla genom att tvinga henne till prostitution till landets "mäktiga" män.

Kalyani träffar en man som friar till henne, vilket såklart inte är det minsta uppskattat inom klostret, så går det helt enkelt inte till men Kalyani väljer att följa sitt hjärta och det får konsekvenser.
Ack vad det skär i mitt lilla hjärta när ledaren klipper av Kalyanis midjelånga hår. Denna scen är dessutom helt for real, Lisa valde att klippa av håret för en trovärdig scen. Brave girl :)

Nåja, ska inte avslöja mer om handligen nu, det mesta jag skrivit om nu är sådant som framgår även iu trailern, jag bara utvecklade det lite.

Jag såg filmen i fredags men först nu kan jag blogga om den, den var för stark för att smälta på en gång. Som en mycket vackert gjord käftsmäll.

Filmen började spelas in redan 2000 men blev så kontroversiell att regissören Deepa Metha (Bollywood/Hollywood) blev mordhotad och inspelningen fick ta en paus och sedan flyttas till Sri Lanka.
Yep, stark film I say. Jag grät som ett barn när jag såg den och fick skapligt ont i magen. Men ack så bra film.


Kommentarer
Postat av: Andie

2 Som en mycket vackert gjord käftsmäll" - sjukt bra skrivet och jag blir definitivt lockad att se filmen.

2010-01-12 @ 22:39:15
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
Postat av: Only Me

Bygga om Walter... nickar

2010-01-13 @ 10:19:24
URL: http://onlymememe.blogspot.com/
Postat av: maria

andie:haha ja men det var ju så. tycker absolut du ska se den. ska se om jag kanske kan fixa det



OM:haha jag ska försöka mej på det oxå, ska bara hitta nån walter

2010-01-13 @ 11:31:34
URL: http://janemary.blogg.se/
Postat av: Only Me

Sorry, kunde inte låta bli! Hehehe

2010-01-14 @ 22:08:26
URL: http://onlymememe.blogspot.com/

REGLER:
- det finns inga regler. Just speak your mind.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: