Skrämmande statistik

2011-12-15 20:49:22
Sitter och läser på wikipedia om anorexi. Skulle bara kolla kriterier men fastnade såklart och läste vidare
Beräknat utifrån statistik tillfrisknar omkring 50% av de sjukdomsdrabbade helt, en tredjedel av dem blir förbättrade med tiden, medan ca. 20% förblir kroniskt sjuka.
Det är inte helt schyssta odds måste jag säga. Jag är inte helt frisk men jag är nog friskare än "förbättrad" i alla fall.
20% kroniker, det är skrämmande. Att så många sitter fast med sjukdomen för resten av sitt liv.
Sen att 10-20% dör till följd av sjukdomen.
Okej, jag fastnar lite vid siffror och statistik här men det är lite creepy att läsa om.
Jag kunde vara kroniskt sjuk. Haft ett totalt miserabelt liv.
Dött.
Jag kunde ha suttit där ensam, egotrippad och ful med min sjuka kropp, för att jag inte kunnat släppa anorexin.
Jag ville inte släppa först, men jag gjorde det.
Jag valde rätt väg och fick bli en av de 50%.
Sitter och läser på wikipedia om anorexi. Skulle bara kolla kriterier men fastnade såklart och läste vidare
"Beräknat utifrån statistik tillfrisknar omkring 50% av de sjukdomsdrabbade helt, en tredjedel av dem blir förbättrade med tiden, medan ca. 20% förblir kroniskt sjuka."

Det är inte helt schyssta odds måste jag säga. Jag är inte helt frisk men jag är nog friskare än "förbättrad" i alla fall.
20% kroniker, det är skrämmande. Att så många sitter fast med sjukdomen för resten av sitt liv.
Sen att 10-20% dör till följd av sjukdomen.
Okej, jag fastnar lite vid siffror och statistik här men det är lite creepy att läsa om.
Jag kunde vara kroniskt sjuk. Haft ett totalt miserabelt liv.
Dött.
Jag kunde ha suttit där ensam, egotrippad och ful med min sjuka kropp, för att jag inte kunnat släppa anorexin.
Jag ville inte släppa först, men jag gjorde det.
Jag valde rätt väg och fick bli en av de 50%.
Kan inte skriva mer om det nu. Måste smälta siffror.
Ibland blir det för stort, för äkta, för nära.

Kommentarer
Postat av: Saari

Jag tror på dig och din förmåga. Det är en otroligt tuff sjukdom och nej, statistiken är inte fin. Men som sagt så vet jag att du vill bli bättre, och du har blivit bättre. Du är awesome!



Kanske följer tankarna mer hela livet, kanske inte. Allt man kan göra är att försöka, göra aktiva val gång på gång, den som lever får se. Precis som du gör.



Jag älskar dig!

2011-12-15 @ 20:56:07
URL: http://dissociativ.blogg.se/

REGLER:
- det finns inga regler. Just speak your mind.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: