The drugs keep on working

2011-10-17 19:14:07
Bensodiazepiner. Den eftertraktade medicinen, den farliga drogen.
Medicinen som får vanliga svenssons att höja ögonbrynen och rynka på näsan.
(och tyvärr många missbrukare att dreggla)


Jag har länge bett mina läkare om just benso, för den värsta ångesten men har alltid fått avslag.
Jag är medveten om bensodiazepiners baksida, med beroende, utsättning etc.
Jag skulle helst önska att jag inte hade ett behov av dessa piller.
Jag har flera gånger under inläggningar och läkarsamtal bett om någon vid behovsmedicin.
De sätter in Atarax.
Jag suckar.
Jag vet faktiskt inte hur många gånger jag har förklarat att för mej är Atarax bra mot myrkrypningar. Punkt. Det är en antihistamin, min ångest är inte en allergi.

Jag tror att läkare lätt tror att man är missbrukare eller kommer att bli om man börjar med benso. Sen att borderliners tycks ha en missbrukstämpel fast man knappt tar en ipren ibland.
Det är en fördom jag verkligen hoppas försvinner snart, jag anser inte att borderline och missbruk går hand i hand.

Sen träffade jag the one, T Fo, som direkt undrade varför jag inte hade några bensopreparat för det borde jag ju ha.
Borde som i att jag behöver en medicin som stöttar mig genom de värsta ångestattackerna eller allra helst ser till att det inte går så långt.

Jag är inte precis stolt över att knapra benso, nästan varje dag men jag vet att konsekvenser av otyglad ångest kan bli mycket värre.
Jag vill inte vara tjejen som stoppar i sig narkotikaklassade preparat som om det vore godis.
Det gör jag iofs inte heller, jag är restriktiv med medicinen, men man kan lätt få en stämpel.

För att summera så tycker jag det är bra att bensodiazepiner finns, men att läkare ändå är restriktiva med recept och kollar upp så personen i fråga inte har en missbrukshistoria och att de gör en koll nu och då så att inte det inte utvecklas till ett missbruk.

Kommentarer
Postat av: Malin - Mamma till Alice och Lowe

För mig är benso bra, men en del missbrukar ju som sagt.

Men även som du skriver så för att lindra den värsta ångesten så är den bra. Den har hjälpt mig mycket iaf :)

2011-10-17 @ 19:59:05
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag förstår hur du tänker. Tyvärr har många som lider av

Psykisk ohälsa väldigt lätt att hamna i missbruk, vare sig man har borderline eller inte. Så att skriva ut benso till höger och vänster skulle vara väldigt oansvarigt. Jag kan väl dock tycka att de kunde vara lite mer generösa med det på avdelningar. Mest är det väl jävligt irriterande att det inte finns mer alternativ, atarax fyller säkert sin funktion vid lättare ångestproblematik, men när man gått förbi det stadiet, vad finns det då för alternativ?

2011-10-17 @ 22:41:54
Postat av: Andie

Nu tänker jag lite fritt men kan det vara så att du äter någon annan medicin som inte går ihop med benso och det är därför du inte få den?

Sedan kan jag ju tycka att läkarna visst ska vara restrektiva med utskrivning av vissa läkemedel men även ta hänsyn till varje enskilt fall och utifrån det bedömma.

2011-10-18 @ 17:34:56
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
Postat av: mary

andie, det hade varit en legitim orsak, helt klart. så är det inte iaf men nu har jag ju fått benso utskrivet.



och sjävklart ska det vara individuellt, vissa klarar inte av det

2011-10-18 @ 17:40:45
URL: http://janemary.blogg.se/
Postat av: Moa

känner igen det där, även om jag inte behövt benzo. min läkare vill inte byta min propavan mot en insomningsmedicin (trots att det är just insomningen jag har problem med) eftersom det inte är "bra med mer beroendeframkallande mediciner med min personlighet".

2011-10-18 @ 20:07:13
Postat av: Mia

För mig är Benzo det enda som hjälp, jag hade precis som dig Atarax, Theralen, Lergigan osv. innan de äntligen förstod att Benzo var det enda som hjälpte mot ångesten. Skönt att du äntligen fått något som hjälper och jag hoppas att det går bra för dig hemma!

2011-10-19 @ 20:49:00

REGLER:
- det finns inga regler. Just speak your mind.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: