Skendöd

2011-12-18 18:56:49
Har just läst boken Skendöd (Vanished), skriven av Tess Gerritsen.
Detta är en av hennes böcker om Jane Rizzoli och Maura Isles.

Boken handlar om en ung flicka som hittas drunknad och skickas till Maura som är obducent, men som märker att den unga Jane Doe fortfarande lever och ett gisslandrama uppstår när hon forslas till sjukhuset.

Boken är uppdelad i dåtid och nutid, men väldigt intressant bakgrundhistoria till varför nutiden spelas upp.
Jag läste hela boken, ca 330 sidor på tre dagar för den var svår att lägga ifrån sig.
MEN!
Det är verkligen långt ifrån serien. Det känns nästan inte ens som att serien skulle vara baserad på dessa böcker utan bara råka ha huvudrollsinnehavare med samma namn.

Jag är ett stort fan av Jane Rizzoli, hela hennes karaktär, men jag tror inte jag skulle blivit det enbart av att läsa om henne. Bokens Jane är långt ifrån den Jane Angie Harmon visar upp.

Dock var språket, historien och upplägget så pass bra att jag peppar för fler böcker av Tess, gärna inom Rizzoli-serien oxå, men de kommer inte nära serien ändå.
Jag drock dock att jag ska försöka läsa de andra böckerna på orginalspråk.





Kommentarer

REGLER:
- det finns inga regler. Just speak your mind.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: