är man klok eller vaddå

2010-11-03 10:27:38
Jag passsar på att blogga lite medan kaffet kaffet puttrar på i Bosse Bubbla och söt fortfarande sover.
Vi satt och kollade igenom typ 3 år av min bilddagbok igår och det som slog mej var hur lång tid jag var alltför besatt av strävan efter perfektion (vad nu det är?) och framför allt "den perfekta kroppen" (finns den?)
Tårar, ilska, frustration och många mörka dagar i kampen mot mat, kilon, krossat självförtroende.
Det fick mej ändå att inse hur pass bra min kropp ändå är nu, att jag är ganska tillsfreds med den. Givetvis kan jag hitta skavanker och brister, vissa dagar är det bara att ge mej fem minuter så får du en lista men om man tänker efter. Jag har fem fungerande sinnen, två fungerande ben. Mitt hjärta slår. (hur lungorna ser ut går vi inte in på nu va).
Visst, jag kan sitta och nypa i huden på magen vissa dagar och förvränga bilden av hud till fett. Det är inte alls svårt för mej att FÅ mej själv fet och ful, but why? Jag är inte överviktig och jag är inte ett benrangel.
Jag kan på ett mycket bättre sätt acceptera min kropp som den är nu, vissa dagar tycka om den.
Jag förstår på ett helt annat sätt att välmående kommer före denna såkallade perfektion, som man ändå aldrig kommer att uppnå.
Jag har fortfarande svårt att ta till mej när folk säger att jag är fin, men jag gapar inte emot längre, med vilda protester.
Jag vill trivas med mitt liv och det gjorde jag tammefan inte när alla dagar gick ut på att inte äta, räkna kalorier i det man åt, tänka kompensatoriska tankar och/eller sitta böjd över toaletten.
Jag är medveten om jag måste äta lite mer än jag gör nu, men jag äter ändå inte på tok för lite (så ofta).
Dock trivs jag mycket mer med mej själv än jag tror jag nånsin har gjort.
Vad är poängen med att vara löjligt smal om man ändå inte kan leva samtidigt, när man ändå bara är olycklig.

Kommentarer
Postat av: Andie

Kloka ord Maria.

2010-11-03 @ 14:54:28
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
Postat av: mary

andie: tack, ja nåt har man väl lärt sej med tiden :)

2010-11-03 @ 17:09:00
URL: http://janemary.blogg.se/

REGLER:
- det finns inga regler. Just speak your mind.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: