John Marsden

2011-08-04 19:54:20

Jag har just avslutat John Marsdens serie om ett krigsinvaderat Australien.

Åtta ungdomar åker iväg för att campa ett par dagar, för att komma hem till tomma hem, döda djur och ett totalt ockuperat land.
De söker skydd i Helvetet, den plats bland bergen de just återvänt ifrån och bildar en gerillatrupp.

Ska inte avslöja mer om handlingen, men man får följa Ellie och hennes vänner i sju böcker, alla lika läsvärda.
Visst, serien hade kunnat sluta efter bok tre men mej gjorde det inget att den fortsatte ett tag till.
Väldigt gripande historia, alla böcker är skrivna utifrån Ellies perspektiv.

Har nu börjat med Ellie:Så länge jag finns, en fristående forstättning på denna serie, som finns i tre böcker.

Jag har alltid gillat Johan Marsden, sen jag var runt 14 år och läste Breven inifrån. Det är intressant hur Marsden på ett så bra sätt kan sätta sej in i kvinnliga huvudkaraktärer.

 

Serien innehåller

  1. Imorgon när kriget kom, 1996 (Tomorrow when the war began, 1994)
  2. När natten är som mörkast, 1997 (The dead of the night, 1995)
  3. Den tredje dagens kyla, 1997 (The third day, the frost, 1996)
  4. Nu är mörkrets tid, 1998 (Darkness, be my friend, 1997)
  5. Så grydde hämndens timme, 1999 (Burning for revenge, 1998)
  6. I skymningens land, 2000 (The night is for hunting, 1999)
  7. På andra sidan gryningen, 2000 (The Other Side Of Dawn, 2000)
Första boken finns nu även som film, mycket sevärd!


Kommentarer
Postat av: coffincutie

dom där läste jag i tolv-trettonårsåldern, ÄLSKADE helhjärtat. har funderat på att köpa dom nu och läsa igen, se om det är lika fantastiskt igen.

2011-08-06 @ 06:23:50
URL: http://coffincutie.blogg.se/

REGLER:
- det finns inga regler. Just speak your mind.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: