ett VIKT-igt inlägg

2011-02-26 12:56:10
För att fortsätta skriva lite utifrån vissa kommentarer jag har fått så kom jag in på det här med vikt, storlek, ideal, ätstörningar och det träsket.

Media matar oss fulla med en felaktig bild om vad som är normalt, hur en smal människa ska se ut. Tänk Top model tex, där en tjej med storlek 36 eller mer räknas som plus size. Ursäkta? 36 är väl ändå fullt normalt?
TV'n spottar ur sej reklam om olika dieter, bantningspiller etc, visar upp perfekta (host host) kroppar, "så här ska du se ut" ochd et är inte okej.

Sen vikt. Vikten är inte viktig, för att ordvitsa lite.
Det känns ganska absurd att man måste kommit ner i en speciell vikt/bmi för att räknas som ätstörd. Räcker inte en helt skev bild angående mat och kropp? Ska man verkligen behöva svälta ner sej till noll gram för att få en adekvat hjälp?

Som osäker tonåring som inte riktigt hittat sej själv är det lätt att följa det man ser, det man får inpräntat genom media och på så sätt fastna i en ätstörning av någon form.
En ätstörning, av alla slag kan vara dödlig!

Något jag tänkte på nyligen är det faktum att vid långt gången svält förvandlas kroppen till kannibal och börjar äta av sej själv. Människroppen är ändå ganska smart på så sätt att den tar av sej själv för att överleva men att det givetvis leder till ibland permanenta skador, ibland så allvarliga att det faktiskt leder till döden.
Kroppen börjar med att bryta ner muskler. HJÄRTAT ÄR EN MUSKEL!

Jag önskar att media kunde börja förmedla en vettigare syn på ideal istället för hur det ser ut nu. Lägg ner program som Top Model, Biggest Loser (snacka om vikthets, även om det är för deras välbefinnande).
Satsa på att lära unga människor att det är vackert att vara välmående i stället för pinnsmal.

En nittonårig kvinna ska inte se ut som en tolvårig pojke.
(Ja, jag är fullt medveten om att det finns människor som är extremt smala, med raka höfter, små bröst etc utan att ha svält sej dit.)

Jag skyller inte alla ätstörningar på media, givetvis inte, det finns mycket andra orsaker till en ätstörning.
Min egen har tex inget med media att göra men givetvis har det inte underlättat tillfrisknandet när Tyra Banks står och ylar om att strl 36 är PLUS SIZE!!

Detta blev kanske aningens svamligt och lite långt men det kändes viktigt att skriva iaf.



Kommentarer
Postat av: Saari

Sant sant sant! Herregud vad vi stirrar oss blinda på oss själva, stirrar och börjar tillslut se något helt annat. Självbilden som förvrängs. Ja, du har sagt mycket viktiga saker, pun intended.



Tipsar om Malin Frimodigs låt Girl: http://malinfrimodig.se/music/malinfrimodig-girl.mp3

2011-02-26 @ 19:14:37
URL: http://dissociativ.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag fick reda på då jag nu fått två inlägg, yay mig.

Men att en av mina bästa vänner, ex och själsfrände kan dö när som helst av sin anorexi och första veckan så var det en chock. andra veckan då jag också blev sjuk(this week) så har jag gråtit varje dag, ringer och smsar denna bruden om alla möjligt varje dag. Jag försöker få henne att förstå att jag kommer ALDRIG sluta kämpa för henne och jag till låter inte att hon dör. Om hon dör, så har jag faktiskt ingen lösning.

Har redan en vän som dog i självmord.

2011-02-26 @ 19:39:13
URL: http://bettylife92.blogspot.com
Postat av: Mochride - mitt hjärtas röst

Bra inlägg :)

2011-03-01 @ 19:26:34
URL: http://mochride.blogg.se/

REGLER:
- det finns inga regler. Just speak your mind.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: