I mustach you a question

2012-11-28 09:46:39
När kan man kalla sig författare?

Kommentarer
Postat av: Anonym

När man har ett medlemskap i svenska författarförbundet eller när man har gett ut en bok via ett förlag där man inte behöver betala för att få boken utgiven. (Det brukar de flesta gå efter, författarförbundet är givetvis frivilligt men många ser ett medlemskap som ett kvitto på att de är författare)

Sen är det klart att du kan kalla dig författare när du vill, men jag tror inte att alla skulle dela din uppfattning. Om du bryr dig om det eller inte är ju upp till dig.

Svar: slutklämmen där var sådär härligt bittert. underbart
Mary

2012-11-28 @ 15:26:28
Postat av: stjärnfödd

när man livnär sig på sitt författarskap skulle jag säga. om man tänker att det är ett yrke.
men vill man kalla sig det så varför inte? tycker egentligen att sånt är upp till var och en.

2012-11-28 @ 17:31:02
URL: http://stjarnfodd.blogspot.se
Postat av: Saari

Jag kallar mig opublicerad författare, fast jag skulle inte skriva det i mitt CV. Men "författare" kan däremot DU kalla dig för eftersom du kommit ut med en bok och kan ta med det om du skriver ditt CV.

2012-11-28 @ 19:04:45
URL: http://iamsaari.se
Postat av: marielle

stjärnfödd: när man livnär sig på sitt författarskap? du kan ju ha skrivit tio böcker men ändå måsta ha ett jobb vid sidan av för att ekonomin ska gå runt. författare än verkligen inget man blir rik på, iaf inte i sverige.

medlemskap i författarförbundet får man först om man gett ut minst två verk tror jag.

men jag tycker som förgående talare att det är upp till var och en när de kan kalla sig författare. jag är ju manusförfattare på papper trots att jag inte skrivit något manus som filmatiserats ;)

2012-11-30 @ 16:48:05
URL: http://ellieloo.blogspot.com
Postat av: stjärnfödd

ok då, sade bara det första jag tänkte. fast sen finns det ju visst folk som livnär sig på sitt författarskap.

Svar: jo visst finns det de som kan leva på det, men jag tror man kan vara författare utan att tjäna multum.
Mary

2012-11-30 @ 20:00:00
Postat av: Andrea S. Vessman

Det finns som sagt författare som alltid har ett jobb på sidan av tex lärare, tränare eller vad det nu kan tänkas vara för att de känner att de behöver den realismen som ett jobb faktiskt innebär, vilket i sin tur gör dem till bättre författare för att de är aktiva i den riktiga världen och inte bara i sina egna fantasivärldar.

Och författare kan man kalla sig som Saari skrev, när man känner själv att ja, jag är fan författare, publicerad eller ej.

Själv räknade jag mig inte som författare förens jag hade publicerat min första bok och höll den i handen, för då kunde andra köpa och läsa den. Man behöver alltså inte ligga på ett stort förlag för att få vara en "riktig" författare som vissa påstod ovan. Det finns mängder av egenutgivare runt om i världen som står på vårt lands alla bibliotek som får nya läsare för varje låntagare som lyfter ut just deras bok från hyllan.

2012-12-06 @ 00:39:04
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com

REGLER:
- det finns inga regler. Just speak your mind.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: